The Zone World: Monstren

Mutationer

En rad olika utmaningar möter dig som spelare av serien Stalkers, allt ifrån utsläpp, och kraftiga vågar som kan ibland är synlig men de kan även vara osynliga och avge dödlig strålning. Energi och okända partiklar släpps direkt ut från kärnkraftverket i Tjernobyl en del av dessa utsläpp innehåller dödliga doser för alla utom specifika mutanter.

Zonen är ett område med hög radioaktivitet och flera olika monster skapas genom mutationer. Området är också en plats där olika fysisk lagar inte längre gäller. Allt är extremt och tokigt – vad som helst kan hända och nya monster uppkommer hela tiden.

Att utforska området runt ett kärnkraftverk där ett utsläpp sker är något som leder tills starka känslor. Monstren och mutanterna som du slås emot i serien är fula. Olika nyanser av brunt gör att de olika monstren lätt flyter ihop något som en del spelare kanske upplever som tråkigt men det kan också ses som en sak som gör det hela mer spännande. Monstren och mutanter dyker plötsligt upp i de atmosfäriska miljöerna och de smälter i snarare i omgivningen och är svåra att upptäcka snare än att de klart står ut.

Fem människoliknande mutanter

Blodsugare, snoklar,poltergeists, pseudojättar och styrenheter är olika typer av människoliknande mutanter som förekommer i spelet. Blodsugarna är monster med vassa klor och tentakler istället för en mun. Dessa monster kan förvandlas och bli osynliga. Snoklarna är de som liknar människor mest och de bär gasmasker. Dessa mutanter är viga och de använder sparkar för att döda sina offer. De har också vassa klor som är bra när de slås.

Poltergeists är nästan osynliga mutanter som är omgivna av en elektiskt ball. Om denna mutant döds så kommer en extreme muterad människokropp fram där allt från höfterna är borta. Poltergeists är en mutant som förekommer i alla tre stalker spelen. De gillar att hålla till i besatta gamla övergivna byggnader. Inget är känt om deras ursprung men det cirkulerar rykten om att de är andar av Stalkers som blivit utsatta för stark radioaktiv strålning.

Poltergeist är skickliga på att lura nybörjare. De verkar ofarliga eftersom de endast ser ut som små elektriska bollar. De kan dock dödas med hjälp av konventionella vapen. De enda som behövs göra är att skjuta mot den elektriska bollen. Poltergeists attackerar genom att använda något som inte hänger ihop med marken. De utnyttjar sina telekinetiska makter för att kasta föremål på spelaren. Men de kan också manipulera gravitationen. Även om poltergeists är irriterande så är de inget större hot mot dig som spelare.

Pseudojättar och styrenheter

Pseudogiants är det största hotet i zonen och de består av en stor muterad ball av flera människor. Ballen har ett groteska utsträckt ansikte och flera mindre ansikten längs kroppen. Pseudojättar liknar en stor droppformad buk med oproportionerligt stora lemmar. Dessa lemmar fungerar både som armar och ben och pseudojättarna använder dessa för att förflytta sig och attackera sina offer.

En fullvuxen pseudojätte kan väga upp till två ton och vara 2 meter hög. De ser kanske klumpiga ut men de kan snabbt förflytta sig om det behövs. De kan om de vill skapa lokala chockvågor som skadar alla varelser som befinner sig i närheten. De är starka och tuffa fiender som tål stora skador innan de dödas. Det är denna förmåga som gör att de är så farliga för stalkers som ofta begår misstaget att tro att de har döda en pseudojätte när den plötsligt slår till och attackerar.

Slutligen så finns det styrenheter som ser ut som människor med stora huvuden. Dessa mutanter använder övernaturliga krafter i sina strider. Om du visats för länge med en styrenhet så blir din syn suddig och det är svårt att sikta. Hur länge det tar att få synen och krafterna tillbaka beror på hur länge en spelare blivit utsatt för styrenhetens övernaturliga krafter.